Wycieczka do Warszawy kl. II i III gim. w 2018 r.

W dniach od 8 do 10 czerwca 2018 roku odbyła się wycieczka szkolna do Warszawy. Do stolicy wyjechali uczniowie klas II i III gimnazjum pod opieką p. Marty Osadzińskiej i p. Anny Rejewskiej.

Wyjazd zaplanowano na godzinę 3.00 rano w piątek.  Mimo wczesnej pory wszyscy stawili się w wyznaczonym miejscu z uśmiechami na twarzach.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie warszawskiej starówki. W stolicy panował upał, ale gimnazjaliści dzielnie maszerowali za panią przewodniczą i słuchali opowieści z czasów powstania warszawskiego,  II wojny światowej czy też z odległych czasów króla Stasia. Odwiedziliśmy Pomnik Małego Powstańca, który upamiętnia najmłodszych uczestników powstania warszawskiego z 1944 roku. Mieliśmy okazję sfotografować, warszawską syrenkę i odwiedzić Kościół Św. Krzyża gdzie spoczywa serce słynnego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina. Wyjechaliśmy na XXX piętro Pałacu Kultury i Nauki, aby podziwiać panoramę Warszawy z jednego z najwyższych budynków stolicy. Po intensywnym zwiedzaniu z panią przewodnik udaliśmy się na krótką przejażdżkę nową linią metra, szybko dotarliśmy w pobliże PGE Narodowy. Stadion Narodowy to wielofunkcyjny obiekt, który zwiedziliśmy trasą dostępną tylko dla VIP-ów. Zmęczeni wydarzeniami minionego dnia udaliśmy się na spoczynek do hostelu na ul. Chmielnej.

Drugi dzień rozpoczął się od zwiedzania Zamku Królewskiego. Dawna siedziba polskich królów zachwyciła nas bogactwem, wspaniałymi dziełami sztuki, aż trudno uwierzyć, że Zamek uległ właściwie całkowitemu zniszczeniu podczas II wojny światowej. O tej przykrej prawdzie przypominają nam wszystkie zegary na terenie Zamku. Ich wskazówki zatrzymały się na godzinie 11:15 – o tej godzinie 17 września 1939 roku zatrzymał się zegar na wieży Zamku uszkodzony w wyniku niemieckich bombardowań. Następnie odwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Podczas zwiedzania wszyscy słuchali bardzo uważnie pana przewodnika. Można było zrywać kartki z kalendarza opisujące każdy dzień powstania. Obejrzeliśmy również krótki film pt. „Miasto ruin” w technologii 3D pokazujący ogrom zniszczeń w Warszawie po II wojnie światowej. Wszyscy byli zachwyceni nowoczesnym muzeum. Na zakończenie dnia udaliśmy się do kina gdzie obejrzeliśmy film pt. „Jurassic Word – Upadłe królestwo”.

Trzeciego dnia odwiedziliśmy Królewskie Łazienki, spacerowaliśmy po parku i podziwialiśmy klasycystyczną zabudowę. Następnym punktem wycieczki był spacer po Starych i Nowych Powązkach. Widzieliśmy groby m.in. bohaterów książki „Kamienie na szaniec” (Rudego, Alka i Zośki), Juliana Tuwima, Czesława Niemena, Jacka Kaczmarskiego oraz pomnik Katastrofy Smoleńskiej. Po pożegnaniu naszej pani przewodniczki udaliśmy się na „Niewidzialną wystawę”. Niesamowite wrażenie miejsce to wywarło na wszystkich. Przez prawie godzinę każdy mógł odczuć na własnej skórze z jakimi problemami borykają się osoby niewidome. Ostatnim punktem naszej wyprawy był Wilanów. Tam mogliśmy podziwiać wspaniały Pałac Wilanowski wzniesiony w stylu barokowym a należący kiedyś do króla Jana III Sobieskiego, wielkiego zwycięzcy spod Wiednia. Nie było to zwyczajnie zwiedzanie. Pani przewodnik opowiadała nam głównie o sarmatyzmie. Chłopcy mieli okazję przymierzyć tradycyjne stroje szlachty sarmackiej. Po trzech dniach pożegnaliśmy Warszawę bogatsi o wiedzę i liczne wspomnienia. W powrotną drogę wyruszyliśmy około godziny 17.00. Do Witowa przyjechaliśmy przed północą.